Duinkerkelaan

Op de hoek met de Duinkerkelaan komen voorbij het mooie art deco "Hotel du Sablon" met op de gelijkvloers het gerenommeerd restaurant "La Flore". Hoekgedeelte volledig bijgebouwd door de Pannese architect Oscar Vermeesch (vroeger was naamplakket in cement aan ingang gebouw- is verwijderd na de ombouw van het hotel naar appartementen). Nu zijn we in de drukke Duinkerkelaan. De kant van de zee is niet beschermd en bijgevolg quasi volledig herbouwd. Aan de Dumontkwartier zijde staan nog enkele merkwaardige gebouwen. Eerst passeren we Coiffure Di Athos de vroegere cinema "Vieux Bruxelles" (voordien gelijknamig hotel). Het enige gebouw in de Dumontwijk in neobarokke stijl. Mooie visgraatmotieven in baksteen tussen natuursteen.

Wat verder dan het restaurant Rubenstee (vroeger hotel Rubens) komen we aan de hoek met de Halmenstraat. (verkeerde vertaling van het vroegere "rue des oyats") waar we indraaien . Deze destijds rijke laan was bedoeld als één van de 3 inkijkpanorama's vanaf de Zeedijk. Deze straat met luxueuse villa's dichtbij de tennisterreinen van het casino op de Zeedijk was geflankeerd met 2 prachtige Dumontvilla's de omgebouwde villa "Tennis" (nu "Paul en Shark") en de nog aanwezige villa "Chantecler" ("Immo De Panne")


Deze laatste villa is één van de beste voorbeelden om de stijlkenmerken van Albert Dumont te bespreken. De basis van een Albert Dumont-ontwerp is meestal een geometische figuur (rechthoek) waarop zich verschillende afsnijdingen of bijvoegingen op gebeuren (meestal aan de hoekpunten); vandaar ontstaat een onregelmatig uitzicht; weinig frontzichten; vermenigvuldigen van de gevels. Dit geeft een uitnodiging om eens rond het huis te wandelen en verhoogd het aantal uitzichtpunten voor de bewoner. Bij deze villa ziet men de verschillende technieken die hij gebruikt: steunberen, afgesneden hoeken; overdekte ingang en hoeklogia's. Ook sterk overkragende daken. Spijtig dat de metalen ingangsbalustrade niet vervangen wordt door een houten. Hier rechtover bevond zich het art deco Casino. Nu Halmenstraat.

Wat verder links het hotel "Carlton". Zeer duidelijke art deco - invloed. Mooie decoratieve balustrade op het tweede verdiep. Op de eerste verdieping: tussen de twee erkers is er een balkon met een  smeedijzeren balustrade maar moeilijk zichtbaar ingevolge de uitbouw. Opvallend is ook de sterk overkragende kroonlijst met vier torentjes. Inkom langs de linkerzijgevel werd dichtgemaakt

Waar nu restaurant was vroeger de zeer imposante villa "L' Enclos". Spijtig slordig wit geschilderd en voorgevel zwaar omgebouwd waardoor de villa veel van zijn grandeur verloren heeft. Rechts was een mooie terrasgallerij die uitliep op een hoofdterras boven de hoofdingang. Dit terras was het centraal element gemarkeerd door 2 grote steunberen. Op de foto te zien was de villa destijds ook reeds wit geschilderd.

Op de plaats waar nu het hotel Iris stond was er destijds de zeer mooie villa "L'Oiseau Bleu". (naar het familie-logo: vogel in licht blauw; al het houtwerk was ook in die kleur geschilderd). Dit was één van de meest unieke liggingen van de ganse wijk: zeezicht, losstaande villa en niet op de drukke Zeedijk. Het is dan ook in deze villa dat Albert Dumont komen wonen is vanaf 1903. (van zijn 50 jaar tot zijn overlijden op 67jaar) Vooraan op de balustrade van zijn terras hingen wisselende spreuken; vb: "rien n'est plus illogique que l'architecture rationelle"; ook Nederlandse zoals "Oost West Thuis Best".
In zijn initiële urbanisatieplannen had A. Dumont de driehoek tussen Visserslaan, Bortierlaan en de Hoge Duinenlaan, ingekleurd als het gebied met de grootste villakavels (dubbel zo groot als nu) .
Gustave Remy (gehuwd met Myriam Dumont, kleindochter van André Dumont) had zijn architectenbureau aan de kant van de Visserslaan. De villa was blijkbaar in 2 delen verdeeld was want aan de andere kant (ingang aan de Hoge Duinenlaan) woonde madame Poplimond. Gustave Remy schijnt ook een bijzit gehad te hebben. Er was een gezegde in de tijd die de ronde deed in De Panne: "Do Do Re Mi avec madame Levi".
   
Hotel Ambassador (vroeger "hotel de la Poste" en nadien "Hotel des Mineurs") is gebouwd in het interbellum (1929) en getuigt van sterke art deco-invloed. Goed onderhouden. Mooie moderne inkom is niet storend.

Links een unieke foto van Léon Ottenheim over de Duinkerkelaan met in het midden de villa waar nu Immo De Panne.

Rechts een van de werkplaats en van Benjamin Dumont op het einde van de Duinkerkelaan van dezelfde fotograaf Léon Ottenheim (ongeveer waar nu de drankcentrale).
Voor tekst LEES>>>

1/3/08